Cuppen

 

Bij de Saab 9-3 komt het cuppen van de banden voor, dit is een onregelmatige zaagtandslijtage rond de gehele band op één of beide schouders. Het is een verschijnsel dat op veel auto's met een moderne wielophanging voor komt. Een band met deze vorm van slijtage maakt geluid dat te vergelijken is met een defect wiellager.

Om je meer inzicht te geven in het verschijnsel cuppen en hoe je er iets aan kunt doen heb ik wat informatie verzameld.

De oorzaak van het cuppen is voertuig en gebruiksgerelateerd en komt bij veel auto's voor. Het cuppen is terug te voeren op:

  • De uitlijning van het voertuig,
  • de bandenspanning,
  • de manier waarop de auto gebruikt wordt,
  • de keuze van de banden.

Om een voertuig in het algemeen, met name bij hoge snelheid, een grotere rechtuit stabiliteit te geven, geven autofabrikanten het voertuig op een niet aangedreven achteras meer toespoor. Hierdoor zal het linker achterwiel altijd iets naar rechts willen lopen en het rechter achterwiel naar links. Beide wielen gaan echter rechtuit. Het gevolg is dat de band op de schouder meer belast wordt en daardoor onregelmatig zal slijten. (Bandenfabrikanten adviseren in het algemeen de sporing en wielvlucht aan te passen en binnen de geadviseerde fabriekstolerantie zoveel mogelijk richting “nul “ af te stellen).

Bij een (te) lage bandenspanning zal de band meer “doorzakken” en de schouderbelasting groter worden. Dit, in combinatie met bijv. toespoor, versnelt het zaagtandslijtage proces. Verhoog je de bandenspanning dan worden de schouders wat ontlast. (Sommige bandenfabrikanten adviseren om de adviesspanning met 10-15% te verhogen en zo de kans op cuppen te verkleinen). Regelmatig wisselen tussen voor en achter (om de 10.000 a 15.000 km) vermindert ook de opbouw van de zaagtandslijtage.

Als je een sportieve rijder bent dan slijten je banden sneller terwijl een rustige berijder langer met zijn banden doet. In het laatste geval krijgt de band meer de gelegenheid om te cuppen.

Bredere banden cuppen gemakkelijker dan smalle banden bovendien is het verstandig om voor een profiel te kiezen met gesloten schouders. Door de schouderblokken groter te maken en /of onderling te verbinden bewegen ze bij het afrollen op het wegdek minder (minder kantelen /stuffen).

Stelling Goodyear Dunlop Tires Nederland BV is ; indien een band niet extreem wordt gebruikt, op de juiste spanning is en exact rechtuit rolt zal deze per definitie gelijkmatig slijten en geen zaagtandslijtage ontwikkelen.