Saab 9-3

Dumpvalve B207

Als de motor vermogen verliest dan kan het membraam van de dump-valve lek zijn. Met behulp van deze beschrijving kun je het membraam zelf vervangen. (4 cilinder benzine turbo motoren). De handleiding is gemaakt aan de hand van de beschrijving van forumlid iluvsanela van het Nederlandse Saab forum.

Benodigdheden:
Ratel/schroevendraaierset.
Torx 25 en 30 voor het luchtfilterhuis en membraandeksel, dop 7 voor de grote slangklemmen.
Membraam. 
Modeljaar 2003-2005 (Garret)
Modeljaar 2006 en later (Mitsubishi)

Combinatietang of dit handige tooltje voor de kleine slangklemmen.

Eerst moet het luchtfilterhuis worden verwijderd. Schroeven los, 5x Torx 25. Slangklem van de luchtaanzuigbuis losdraaien.
De stekker van de luchtmassameter afkoppelen, het schuifje aan de zijkant open trekken, dan eraf trekken. Deksel afnemen, luchtfilter verwijderen.

Het filterhuis zit met 3 rubbers vastgeklemd, met beleid lostrekken. de grote buis in de bodem naar onderen eruit drukken/trekken.

De 2 slangetjes van de luchtaanzuigbuis afhalen, slangklemmetje inknijpen met combinatietang of tooltje.
De luchtaanzuigbuis zit met een grote slangklem aan de turbo, deze losdraaien.

Nu is de dump-valve zichtbaar, trek het slangetje eraf, deze kan er zonder klem opzitten.
(Doe er bij montage een ty-rib omheen (zoals op de foto), want hij gaat heel makkelijk los.

Draai de 3 boutjes Torx 30 los, maar laat er eentje nog vastzitten om te voorkomen dat de onderdelen naar beneden vallen.
Druk met één hand het dekseltje aan, draai dan met de andere hand het laatste schroefje los, en haal voorzichtig alle onderdelen eruit.

Na demontage heb je deze onderdelen.

Hier een tekening van de dump-valve. Houd voor de montage deze volgorde van de onderdelen aan.

Maak alles goed schoon. Pak de nieuwe dekselpakking, smeer hem in met zuurvrije vaseline, en plak deze op het membraanhuis.

Pak het dekseltje met het nieuwe membraan (goede volgorde), met één hand weer aandrukken, met de andere hand één schroef vastdraaien.
Het beste draai je die meteen helemaal aan, zodat het deksel nu gewoon op z'n plek blijft. De pakking is flinterdun en snel stuk, kijk uit!
Draai nu de andere 2 schroefjes vast, en draai ze alle 3 definitief aan.

Nu alles in omgekeerde volgorde weer terugbouwen:
Slangetje terug op het dekseltje, luchtaanzuigbuis terug op de turbo, draai de grote slangklem aan.
Zet de 2 kleine slangetjes terug op de luchtaanzuigbuis. Plaats de onderbak van het luchtfilterhuis terug, druk de buis in de bodem.
Er zit een nokje aan, hij hoort een centimeter naar binnen te steken.
Plaats het luchtfilter en het deksel terug. Zet de luchtaanzuigbuis weer vast met de slangklem.
Sluit het stekkertje van de luchtmassameter aan.